een dame

een dame
laquel'importe?

Het Huys met de twee Sphynxen

Het Huys met de twee Sphynxen
aan het einde van de Spanjaardslaan te Haarlem

vrijdag, augustus 08, 2014

kasteel Tatra - chateau Ttrapp - wij dachten al/ Galerie de Prins

 Cl5***uiteenzetting***88*888*- begrijpelijk heden en verleidelijkingen - 222

Quote: “Wat ik begin te begrijpen vergeet ik voor het gemak maar weer even zo snel als de gedachte die in mij post heeft gevat dat een beter begrip aangaande mijzelf wenselijk is geworden zo langzamerhand/& - Mandela

++ /**Een goede raad mag zijn aan de argeloze lezer, vrijwillig genoteerd:  verdiep je te zeer nooit in de biecht van een romanticus pur sang/ - RMoc
##########################################################################################################



| & | Gearriveerd bij het checkpoint dat een sociaal realisme een vruchteloze opstand vertegenwoordigt tegen een gewoonte van de lezers alleen acht te slaan op mooie woorden in redelijk aandoende zinnen bijeengezet om een aardig verhaal te halen voor reeds vooraf ingenomen oordelen kan ik alleen maar geloven dat mensen graag een beetje blij gemaakt willen worden en liefst ’s avonds laat vlak voor het slapen gaan wanneer het leed van een hele dag is doorstaan en met dat doel laat ik de woorden dansen in het oplichtend scherm.  Soms krijg ik het gevoel alsof ik een conference houdt ten overstaan van een volle zaal met geboeid publiek en misschien is mijn interactieve wereld ook wel daarmee wat  duidelijker omschreven dan in de veronderstelling dat ik maar heel alleen mijn vertalingen van de serieuze tekorten aan bewegelijkheid van het gedeelde gedachtengoed in de uitleg en belofte van een grotere profijtelijkheid in het eenvoudige bestaan van mensen die wel beter zouden willen maar niet zo goed begrijpen kunnen dat er tijd nodig is om het nieuwe gewas te laten groeien totdat het zaaigoed wordt geoogst. Die het kunnen volhouden deze inspanning in te zien als een uitstel van wensvervulling, een reëel afzien dat alleen maar goed is met het oog op een verbetering van hun kredietpositie, waarmee wordt tegemoet gekomen aan de toenemende vraag naar inzichtelijkheid van de voorwaarden van de komst van die betere tijden die merkwaardig genoeg door alle mensen worden verwacht. De tijd van een zenuwachtig maatschappelijk denken in de termen van arbeidsmogelijkheden en investeringsbehoeften lijkt alweer voorbij maar men kan nooit weten of het soms weer nodig zal zijn versterkingen in de kapitaalmarkt aan te brengen, wat krapte op de arbeidsmarkt mag betekenen ben ik althans alweer vergeten voor altijd.

 
Baziotes - the room - van atelier5

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Geheel in lijn met wat ik van mijzelf gewend ben, weinig kritiek te kunnen verdragen op met flair omgaan met een wondere wereld van emoties en eigenheid in woordelijk verslag, komt de oprisping dat wie zichzelf niet zo goed te moeten kennen wellicht meer te waarderen valt dan die uiteindelijk het opgegeven heeft in onduidelijke bewoordingen zichzelf te willen bewijzen als belangrijk man, een uitgangspunt en toekomstverwachting te kiezen als een mens die zichzelf kan overzien gaat me al beter af en meer heb ik niet nodig.


Journalistiek pastoraal werk behoort op grond van mijn bemoeienissen met het leed in de provincie tot de actualiteit van mijn prozaïsche wereld, dikwijls komt het mij voor dat ik duurzaam betrokken ben in een maatschappelijke discussie die vanuit zijn definitie vraagt om een strijdbare opstelling en een patroon volgt van woord en wederwoord waarvoor het thema evenwel altijd verborgen zal blijven.   Wanneer ik mij dan wel eens voorstel er naar de landsaard nuchter oordeel op na te mogen houden bekruipt mij de onontkoombare zelfspot dat alles wat de gemiddelde Nederlander zich voorstelt als behorende tot zijn nationaal karakter nu juist het tegendeel is van hetgeen ik zie als behorende tot het kenmerkende van die oppositionele stijl waarin het mij zo dikwijls opvalt dat ik mijn woorden vindt alsof ik mij bij voortduring voel aangevallen en moet weerleggen een oordeel waarvan ik slechts het vermoeden heb dat het over mijn persoon en optreden is afgeroepen.
Ik geloof niet dat het zozeer de waarheid is die ik wil dienen. De waarheid kent vele gezichten en het is mijn opvatting dat het principe van waaruit er zoiets als een waarheid ontstaan kan zich niet in woorden laat vertellen. De idee betreffende het leven is eeuwig, daarvan blijf ik overtuigd, en deze idee laat zich wat het mij aangaat slechts mededelen in telkens andere vormen, een geheel ander gebied van mijn bezigheden dat ik wel eens relativerend wil noemen de mooie plaatjes. In onze tijd die zo hoog ontwikkeld is in het opzicht van de onderlinge uitwisseling van geluid en beeld en geschreven woord laat de last van een samenleving die zijn eigen tegenstrijdigheden moeilijk kan begrijpen zich slechts verlichten in de schoonheid van het zichtbare dat naar zijn mogelijkheden en kenmerken het licht bevat dat wij zo nodig hebben om onze blindheid te doorbreken. Misschien doe ik er daarom wel beter mee om vast te stellen dat het dat licht is dat ons geheel verlichten kan en de duisternis kan wegnemen die dreigde te vallen over ons gezamenlijk oordeel aangaande wat wij met onze tijd en onze maatschappelijke inrichting van de samenleving verder nog aan moesten nu we allemaal dachten dat alles wat er te weten viel wel bekend was en dat er niets nieuws meer bij zou kunnen.


Het beste dat ik kan aanbieden ten bewijze van mijn gunstige woorden is erop bogen dat ik bepaald getuig van een gebrek aan weemoedigheid of diep verdriet, ik die altijd dacht dat ik geen blijdschap kennen mocht heeft slechts zichzelf om zijn medelijdende gevoelens mee te delen en eerlijkheid gebiedt dat ik noteer dat wanhoop mij nimmer voor langer dan een of twee seconden heeft kunnen bevangen.

Is het wonder dat ik nooit genoeg meen te hebben gekregen aan genadegaven uit de grote pot van een gemeenschappelijke rijkdom die groter is dan wij wel beseffen? Aan  een gezonde mentaliteit ontbreekt het mij op het punt van de portemonnee ook wel eens en misschien dat soberheid meer een principe is dat ik mij altijd rationeel bewust moet zijn dan dat ik nu van nature geneigd ben om het feestelijke van mijn dagen wat in te tomen maar op het punt van de middelen heb ik geleerd dat alles went en dat die betrekkelijke ontevredenheid waarmee ik leef uiteindelijk mijn geneigdheid tot ambitieuze ondernemingen en uitbundige fantasieën wat beperkt maar dankbare gasten behoren bij de hofhouding van het Huis van David naar gewoonte en naar recht. Er zijn zo van die dingen die voor mijzelf de gewoonste zaak van de wereld zijn en bij anderen beleefd worden als een generositeit van de eeuwigheid die nooit voorbij zal gaan hand in hand te wandelen met al hetgeen de mensen behoeven om weer in zichzelf te kunnen geloven en in de mogelijkheden om vooruit te komen met een leven dat als vastgelopen leek te zijn maar dat daartoe gekomen is vanuit de wijsheid die groter is dan al hetgeen de mensen kunnen bedenken om hun bestaan een inhoud te geven die bijdraagt aan de vragen die onze tijd ons stelt. In de beantwoording van die vragen zijn de velen betrokken waarvan ik niet eens wil vermoeden dat zij kennis hebben van waar ik mee bezig ben en objectiviteit van oordeel omtrent deze dingen acht ik eerder een zaak van opnieuw de waarde te leren inzien van zijn eigen uiteindelijk subjectiviteit die elk oordeel behoeft om stevig verankerd te zijn. Te blijven geloven in de vrijheid van het individu is dan ook een zaak die ik wil dienen als de mijne. ________________________________________________________________________

| Y – “| - al mijn pogingen greep te krijgen op mijn levendig geloof in de zin van mijn bezigheden falen daar uiteraard waar ik verlang van de artistieke vrijheid dat zij erkent dat het spel der creativiteit een maatschappelijk nuttige functie vervult in de betrekkelijke redeloosheid die het wezen is van elke samenleving die verder wil komen dan waar zij gisteren was, daartoe behoeven de mensen immers meer af te gaan op hun gevoel. Zuiver rationeel handelen is nooit het kenmerk geweest van die deelname in het scheppende proces dat eeuwig is die kunst genoemd wordt. Wanneer de dingen waar wij mee bezig zijn een beetje aangenaam kunnen blijven is dat reeds een teken ervan dat wij op de goede weg zijn en niet hoeven twijfelen.

Het moet mij van het hart vanwege de actualiteit in deze zomerse dagen waarin de hitte van de dag drukkend kan zijn en inspanningen beter kunnen worden uitgesteld totdat de avond verkoeling brengt, dat zelfs moderne oorlogsvoering een onderwerp van aandacht kan zijn waaraan men in alle goede zin van het woord zijn plezier kan vinden, een plezier, dat wil ik wel bekennen, dat ik ook bij mijzelf heb kunnen constateren als zeer opwekkend terwijl die strijdbaarheid die bij het leven hoort natuurlijk niet verloren zal gaan als een waarde temeer omdat het zo lange tijd mode is geweest om te denken dat een vredesdoel oplossingen te bieden heeft waarmee wij beter af zouden zijn. Hoewel ik erken dat de gedachte dat ik een vredesapostel wil zijn bij velen zal overheersen wil ik het evenwel in persoonlijke zin wat anders voorstellen, dat ik van die strijd om het bestaan die de mensen eigen is nooit een veteraan zal zijn en dat onze tijd alleen maar vraagt om meer humane vormen om die strijd mee te voeren al was het alleen maar vanuit de gedachte dat zelfs met de kosten een fair play beter is dan de onduidelijkheden die een onbesuisd spenderen van energie met zich mee brengen en alle materialisering kost tenslotte energie maar uitsluitend van die bronnen om energie te leveren kan men niet eten.  
Het ligt niet in de aard van het menselijk overwegen en bezinnen zich blindelings te storten in een ontwikkeling die gemakkelijk zijn doel voorbij zou kunnen schieten als niet de gevaren van die ontwikkeling duidelijk zijn, en wanneer een samenleving als geheel verder wil komen dan zal er ook een plaats moeten zijn om van weg te gaan en een doel gevonden moeten worden al was het maar een voorlopig om zich op te oriënteren dat men daarheen op weg wil gaan en pas dan kan de hele rationaliteit die aan het blijven draaiende houden van de maatschappij ten grondslag ligt zijn aanvang nemen en kan er weer sprake zijn van planning en doelstelling. Gelukkig hoeft een kunstenaar zich niet altijd af te vragen wat hij wil: de bedoeling van een kunstenaar is om iets van de schoonheid van het leven zichtbaar te maken en daartoe creëert hij een object dat er daarvoor niet was. Of iedereen dat mooi wil vinden behoort niet tot de zuiverheid van de artistieke mogelijkheden maar is meer een zaak van de toeschouwers en de kunstkritiek. Niet in alle opzichten is het leven een schone zaak te heten, maar het geduld waarmee wij met het leven omgaan is dat wel.
Een reden tot verwondering vervult me dat ik constateer dat we er toch in zijn geslaagd die scheppende krachten te hervinden die in het samenspel van betrekkingen en verschillen der mensen hun voedingsbodem vinden om de energie op te brengen de ganse bedrijvigheid een doorstart te bieden waar een dreigend tekort aan activa  noopte tot het aanvragen van uitstel van wat in de portefeuille voor betalingen beschikbaar was. Het vaste kapitaal gaf het beeld van een weliswaar ingelijste sober lijnenspel in Siberisch krijt te herleiden tot een ovalen voorstelling op gebleekt papier. In de begeleidende beschrijving had de ondergrond geen merknaam maar werd wel de zwaarte van het papier vermeld in grammen en de afmetingen in inches, maar je moet al een bekende zijn op het gebied van materialen en technieken om die objectiviteit der maten en gewichten te verstaan.
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Heemstede - openbare bibliotheek


Het objêt d’art heeft in plaats van een naam de aanduiding “zonder-titel” meegekregen. Maar voor de catalogus heet het geheel uiteraard een ‘krijttekening in lijst’ en wordt daarvoor een prijs vermeld, indien het om een veiling gaat kan men die prijs opvatten als een richtprijs.

Het frame lijkt van geplastificeerd aluminium te zijn gemaakt en biedt houvast aan een bedekking in getint plastiglas.
Toen ik het kunstwerk voor de eerste keer in ogenschouw nam constateerde ik geen oneffenheden van het materiaal of onverwachte vegen in de tekening. Het kleurige cartouche waarin de schets heel discreet was opgenomen deed vanwege zijn speelse toevoeging onverwacht vrolijk aan en verhoogde de waarde van het werk.
___________________________________________________________________________

Om nog enkele bijzonderheden te vermelden:

                                          De signatuur luidde      ;;;;        - Yves ’65 -/ 

Onder de lijst was nog een spreuk op een kartonnen kaart bevestigd:             

Anonimiteit als levensdoel, het kan en mag geen naam hebben? 

Zijn naam is Secundus/ voor eens en altijd// * * ||||=====  

In het bezoekersboek van de tentoonstellingsruimte had iemand geschreven:  
De rozen waren dit jaar mooi gevuld en gaaf maar de bloei was slechts van korte duur ,
Jan/ 2 maart


Om mij onduidelijke redenen stond op de kaft van dat bezoekersboek een kader waarin:

-            {{ [ 1 + 1 = 2 ] + 2y = 3x }}
-          Augustus, 2014, Holland Art Project         
-          XXe eeuw ballet : voorstelling september 5 2014 Amsterdam Stadsschouwburgia
-          Clem Bur sstt scribet  
-          21/05                                        
Met onderaan de kaft: © --- Studio Clem Bur 2014-08-08
 “Aa’7&*-Ginzu–o|*|: Ѣ’ЉϠ Юб ЯЕЦ ‘Ѫ
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

tenslotte: Honneger - Le Roi David - muziekwerk - epische symphonie - la France culturelle


____________________________________________________________________________________________
* * * * .....  en er stonden 4 engelen op, een voor elke windstreek, en de ruimte was gevuld met klank en opperkleed, de zomen van zijn mantel heb ik wagen aanraken...daarna werd het weer stil in het vertrek, niet had ik het gevoel alleen achter te zijn gebleven, het werd alweer de morgen van de derde dag....tot nu toe heb ik over deze dingen niet willen spreken....wij zullen verder mogen gaan..
********************************************************************************%